mitttorp.blogg.se

Sommaren 2013 köpte jag ett litet torp på Gotland som jag känner en stor lycka över att få äga. Jag kommer mest att lägga upp bilder om vad som händer där i form av vad jag planterar och skapar för att få det att sakta växa till min egna lilla skapelse här på jorden. Det finns så mycket att upptäcka och se på Gotland, så även små äventyr finns med här tillsammans med en och annan god vän. Med tiden har även resor och andra minnen jag gärna vill "spara" fått slinka in i bloggen. Ja, som Ni ser är det mer en händelseblogg i mitt liv, än en renodlad trädgårdsblogg, men den som vill läsa är hjärtligt välkommen ändå. Kram Anneli

Madeira

Publicerad 2018-01-09 22:32:24 i Resor,

Det här året åkte vi till Madeira över nyår. Vår första kväll fascinerades vi över all belysning i träd och på gator och torg. Kändes kul och klimatet va skönt och varmt.

Det är en liten ö, bara ca 6 mil o 2,5 mil bred men så bergig så dom har byggt motorvägar på broar och tunnlar runt hela ön för att man ska komma fram snabbare. Det är lite läskigt att åka på de smala branta vägarna men så klart vackrare att välja dessa.

Nyårsafton 2017✨🥂🍾

Sista dagen på året började vi med en lavada vandring Rabacal - the 25 springs

Och som namnet säger går man för bi många stora och små vattenfall.

Så otroligt vackert, men på denna vandring var det en hel del trappsteg så knäna "morrade" en del efteråt.

Och så kom vi till det finaste av vattenfall och det va dax att vända tillbaka på den fina stigen och svida om för del två av nyårsafton...

Vi begav oss av till en fin restaurang i gamla stan där vi åt en femrätters middag och det va så gott!

Vid 12-slaget gick vi ner till hamnen och tittade på fantastiska fyrverkerier både från de stora kryssningsfartygen och från stad och berg.

Jag blev väldigt glad av Nyårs hälsningen från C&F❤️

Välkommen 2018!🌟

Lite sega efter både vandring och nyårsfirande valde vi en lugn dag. Efter sen frukost åkte vi till Madeiras botaniska trädgård, den va otroligt stor men jag tror vi va där i fel årstid för det va inte mycket blommande växter men fint ändå så klart

Ett vackert collage av röda och gröna växter bildade ett område som en tennisplan.

Och en nya plantor ersatte den gamla sjuan mot en ny åtta- 2018

Med nya krafter på tredje dagen begav vi oss till veckans vackraste levada vandring till Caldeireao Verde. Det va hissnade vackert med stora ormbunksblad och jungelväxter, fullt med vattenfall.

Vattenfallen porlar eller dånar💦

...Och så klart skulle Erik utmana och höll på att halka ner i lagunen under vattenfallet

Vi gick genom grottor och till slut va vi framme till ursprungs källan och satte oss med vår matsäck.

Framme och glada!

Blev en lång dag och vi kom tillbaka till hotellet i solnedgången.

Ny dag och vi tog det lite lugnt med en vandring på öns östra udde.

Vi klättrade istället för ta den vanliga leden och kom därför inte längst ut på udden utan satte oss högt upp och dinglade med benen och såg ut över klippor och hav.

Ett bad i en bassäng där vågorna slog in, häftigt och riktigt varmt!

På kvällen en härlig middag i gamla stan. Mysigt att hitta en restaurang inklämd bland de trånga gatorna!

Åt en madeirisk specialité, köttspett saftigt och gott.

Vandringen från Ribeiro Frio började i en iskall dag och vi hade alldeles gör lite kläder. Till Eriks stora förtret va vi tvungna att köpa varsin kofta (som jag tyckte var fina😉)

Kyllan försvann rätt snabbt och vi fick bära på våra stora koftor😏

Den här vandringen gick i en cirkel vid höga berg, skogar och kom upp högt på en kulle 1170 över havet.Där uppe gick söta får och betade.

Och så bar det nedåt genom en liten port i lövverket, vägen var täckt av små stenar och man måste beundra de stackars människor som en gång lagt dessa väggar genom bergen.

Väl nere gick vi förbi en forell odling! Och efter det trötta och törstiga va vi värda en öl.

Nedanför vårt hotell låg en kolsvart strand och vattnet var varmt och skönt men svårt att gå i för vågorna var så hårda att det gjorde ont i fötterna av stenarna som rullade med vågorna. Till slut fick det bli polen...

I den lilla byn Camara de Lobos hittade vi en fantastisk restaurang som serverade fisk. Man fick peka på vilken fisk man ville ha så grillade de dem i vedugn.n

Näst sista dagen såg vi på väderleksrapporten att det skulle regna vid ett! Gällde att hinna med naturen innan dess så vi begav oss till Gabo Girão, ett utskicksplats där golvet var genomskinligt😨. Utsikten va hissnande och man så hur långt som helst.

Levada do Norte gick högt upp längs bergssidan och va ingen tur för höjdrädda!

Precis när vi kom till bilen började det regna! Och det öste ner så gatorna va hala och otäckare än vanligt.

Vad passar bättre när fet regnar än vinprovning! Vi hade turen att åka förbi vintillverkaren Henriques & Henriqus där vi både smakade och handlade.

Sista dagen blev en dag på stan och vi gick på matmarknaden med alla dess färger och dofter.

De långa fula fiskarna ,som kallas Espada åt vi en kväll och de va riktigt goda.

Väl på flygplatsen blev vårt flyg tyvärr inställt! Flygplatsen är väldigt kort och svår att landa på så flera plan valde att landa på närliggande öar.

Det blev en natt till på Madeira och dagen efter var vindarna snällare och vi kunde bege oss hem till Sverige

Vilken otroligt vacker ö Madeira är, vilka vandringar och framförallt vilka fyrverkerier!

Vi kommer gärna tillbaka!