mitttorp.blogg.se

Sommaren 2013 köpte jag ett litet torp på Gotland som jag känner en stor lycka över att få äga. Jag kommer mest att lägga upp bilder om vad som händer där i form av vad jag planterar och skapar för att få det att sakta växa till min egna lilla skapelse här på jorden. Det finns så mycket att upptäcka och se på Gotland, så även små äventyr finns med här tillsammans med en och annan god vän. Med tiden har även resor och andra minnen jag gärna vill "spara" fått slinka in i bloggen. Ja, som Ni ser är det mer en händelseblogg i mitt liv, än en renodlad trädgårdsblogg, men den som vill läsa är hjärtligt välkommen ändå. Kram Anneli

Närodlat och närproducerat mjöl

Publicerad 2019-04-14 13:32:47 i Torpet,

Våren är äntligen här, om än lite kallt. Packade bilen full med växter som jag handlat på trädgårdsmässan och lyckan av att ha ett varm hus när man kommer fram mitt i natten är total! Luftvärmepumpen va ett bra köp kan jag konstatera.
Scillan är det ända som blommar men röda knoppar från Pionerna kämpar sig upp ur jorden och återigen känns det förundligt att det jag planterat kommer tillbaka år eftet år (förhoppningsvis (null)

) (null)
Mina grannar har en vacker gammal kvarn, som dom en gång om året maler mjöl i. I år va första gången jag va på ön då de hade den igång, och det var kul att få vara med om malningen. 
Det är lite lyxigt att få ha mjöl från grannen och åkrarna runt omkring, snacka om närproducerat!  (null)

(null)

(null)
När man kommer på våren till Boge tar det alltid ett par dagar innan man kan sätta sig och ta det lugnt. Jag fixar från morgon till kväll, nya växter ska ner i jorden, utemöbler ska tas fram från ladan och nya projekt som har jag kommit på måste jag göra med en gång. Det kan bli lite mycket och ryggen säger ifrån så nu blir det lugn o ro i några dagar vare sig jag vill det eller ej..
Jag har köpt lite olika gräs till min asiatiska hörna där jag har duschen , det kommer bli fint när det växer upp. Får se om jag gör någon form av fågelbad oxå. 
(null)

(null)
Försöker "rumma" in plattorna vid uteköket så jag planterat två humle på ena sidan. Nu har jag bara två meters armeringsjärn som de får klättra på, men egentligen skulle de väl ha varsin stör. Får komma senare. Hörnan har en rosenprsktry fått runda av den vassa formen.
På gaveln har har tagit två äppellådor och planterat gräs och kantnepetor i, en dalta ska gå höra dem sällskap när risken för frost är över. (null)
Invändigt i orangeriet har jag byggt ett skåp för att dölja tvättmaskinen. Jag har svetsat gardinhängare/handukshängare.
Några små vimlar av resttyg efter gardinen blev det oxå. 
Pelagornerna vågar jag inte flytta ut än, vissa
 nättern är det fortfarande minusgrader.
(null)

  (null)
Och så blev det en kaka av nya mjölet, glömde dock att ha i mjölken så den blev nog lite torr! (null)
💚

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela