mitttorp.blogg.se

Sommaren 2013 köpte jag ett litet torp på Gotland som jag känner en stor lycka över att få äga. Jag kommer mest att lägga upp bilder om vad som händer där i form av vad jag planterar och skapar för att få det att sakta växa till min egna lilla skapelse här på jorden. Det finns så mycket att upptäcka och se på Gotland, så även små äventyr finns med här tillsammans med en och annan god vän. Med tiden har även resor och andra minnen jag gärna vill "spara" fått slinka in i bloggen. Ja, som Ni ser är det mer en händelseblogg i mitt liv, än en renodlad trädgårdsblogg, men den som vill läsa är hjärtligt välkommen ändå. Kram Anneli

Vin, mat och oslagbar natur i Sydafrika!

Publicerad 2020-01-19 16:48:00 i Resor,

Och så lite oplanerat, är vi tillbaka i detta fantastiska land! Vi fick möjligheten att åka hit när det inte var som dyrast och vi njöt hela veckan som vi försökte variera med natur och matupplevelser och vänner.
(null)
Vi startar vår resa i Stellenbosch och möter upp ett härligt gäng som har sina sista dagar av sin resa,i dettta mecka av vingårdar!
Restaurang "Ouvertyre", högt uppe i bergen blir vårt första middag med mat som både smakar och ser ut som små konstverk!
En vandring bland päronodlingar och en picknick i det gröna i vackra Boschendal.
(null)

Medans de andra tog sig en tupplur i solen gick jag runt i trädgården som hade maffiga häckar med hortensia i rosa och blått!

Överallt vingårdar som överträffar varandra. Vinprovningar hör så klart till när man är här.

Hur smakar dessa viner? Grapefrukt, physalis, bär eller äpple?🍷Det är inte helt lätt!
(null)
Sista kvällen med hela gänget! middag på kvällen med många härliga skratt!

(null)Anna och Freddans sista dag avslutade vi tillsammans med en superb lunch på vingården Fairview i Peer, deras specialitet var getost så då tog vi såklart en ost och charkuteri tallrik som smakade gudomliga gott!

Det va kul att se getterna som gick runt och villigt lätt sig klappas!

(null)

(null)De andra åkte hem men vi fortsatte vår resa till Houtbay och ett mysigt geasthouse som hette  "Dreamhouse" som lågt högt upp på berget med en utsikt över hela bukten. Frukosten var så god och lyxig och vi satt hur långe som helst och njöt av att bli kungligt uppassade.

(null)Det är så skönt att sitta i solen en stund, men trädgården bjöd på många fina ställen i skugga oxå.

På väg till kvällens restaurang gick vi förbi en man som hade gett lax till en säl i flera år. Den hoppade upp på kajen för att få sig lite mat och hade med åren blivit tam.

(null)Middagen åt vi på ett coolt avslappat ställe med sanden från havet inblåst över golvet. Ostron, skaldjur och vitt vin! Så lyxigt!

(null)Vi tog oss till Cap Point för att vandra i det vackra naturreservatet via en väg genom ett makalöst vackert landskap.

(null)

(null) I "Simon Town" håller pingvinerna till och vi stötte på några som ville gå på en egen upptäcksfärd och inte bara hålla sig innanför staketet.

(null)Trots att vi för fyra år sen var på Goda Hopps udden ville vi tillbaka ditt för den underbara naturen och att vi faktiskt inte hade gått allra längst ut på "Cap Point" som är den absoluta sydligaste  udden av Sydafrika. Den här dagen blåste galet mycket och vi fick se upp så man inte blåste över kanten!!

(null) Vi hittade ett ställe i lä på klippan, jag satt klistrad mot bergväggen , Erik kunde inte låta bli att kika ner för den branta och höga klippväggen.

(null)Några babianer som satt och plockade loppor på varandra. Ganska söta!

(null)

(null)Solen stod högt på himlen och vi var varma och ville ta oss ett bad. Men havet är verkligen iskallt här,och det gäller att vara snabb när man ska svalka av sig.

(null)Vi åkte vidare till den fina badorten Camp Bay. Vårt hotell i var så fint! Det hette "Camp Bay Retrit" och även detta låg i en spännande trädgård med stigar överallt. Det här hotellet gillade vi verkligen, och kommer vi tillbaka vill vi till och med ha samma rum #8

(null)Vi blev bjudna på en drink i solnedgången.

(null)
Sydafrika bjuder på ett så fantastiskt kök, och vi har ätit oss lite väl, runda och goa! På "Cod Father" väljer man vilka skaldjur och fiskar man vill ha över en disk, sen grillar dom dem. Så gott!
Erik och jag gillar natur mer än stad, så vi valde att endast tillbringa en halv dag i Kapstaden.

Jag älskar ju färg, så vi tog oss till kvarteren runt Bo-Kaap och gick runt i de mest färggladaste områden vi sett!

(null)

Det är en spännande historia kring dessa hus.  Från början lät man slavar mestadels från Malaysia bo här och det var ett fattigt slumområde. Nu syntes inget av det utan husen har gått i arv i generationer. De som bor där är stolta och målar om husen i matchande färger vartannat till vart tredje år!

Tyvärr finns det många "kåkstäder" där skjulen står vägg i vägg. Regeringen försöker ordna lite bättre bostäder men många är så fattiga att inte alla ens har råd med de enklaste boendena och får bo i dessa kåkstäder nära vägar, avgaser och buller..

En sista middag i Kapstaden med franska delikatesser, tillbringade vi med Ulrika och barndomskompis som bott nu i över 25 år i Sydafrika. Gott och trevligt!

(null)
Är så tacksam för denna minnesvärda vecka som givit mig så mycket energi och glädje. ❤️