mitttorp.blogg.se

Sommaren 2013 köpte jag ett litet torp på Gotland som jag känner en stor lycka över att få äga. Jag kommer mest att lägga upp bilder om vad som händer där i form av vad jag planterar och skapar för att få det att sakta växa till min egna lilla skapelse här på jorden. Det finns så mycket att upptäcka och se på Gotland, så även små äventyr finns med här tillsammans med en och annan god vän. Med tiden har även resor och andra minnen jag gärna vill "spara" fått slinka in i bloggen. Ja, som Ni ser är det mer en händelseblogg i mitt liv, än en renodlad trädgårdsblogg, men den som vill läsa är hjärtligt välkommen ändå. Kram Anneli

Gotska Sandön

Publicerad 2017-07-27 18:02:56 i Gotland runt,

21-23/7-17 Fredag tom Söndag

Att få vara på Gotland känns alltid som en gåva och det känns som man är utomlands.  Den här sommaren bestämde vi att vi skulle ha lite semester i semestern och det bar i väg till Gotska Sandön!

Resan tog två timmar och vi la till vid en strand som hette "Las Palmas" Det är där de oftast lägger och då har man en promenad på en timme ( 4 km) till lägret platsen. Ligger vinden på från fel hål lägger båten till längst bort från lägerplatsen och man får gå ca en mil så vi hade tur.

Båten tog sats, och körde upp på stranden där sedan alla fick hjälpas åt med att få av packningen.

Ön besår av sand och det växer enbart tallskog naturligt. Där människor hade bott fanns det lövträd och man såg att marken varit brukad.

Vi gick våran första promenad till lägerplatsen och det va trolskt vackert. Packningen slapp vi bära på den åkte i väg på fyrhjuling med släp.

Framme vid lägerplatsen fanns några stugor och tält att hyra, bra kök, grillplats och dusch med kall vatten!!

Vi tyckte att det kändes lite mer äventyrligt med tält så det fick det bli.
I tältet fanns sängar så vi sov jättebra!

Efter middagen tog vo en promenad till västra udden och tittade på den magiska solnedgången! Tänk att man aldrig får nog.

Efter en god natts sömn strålade solens varma strålar oss varma och vi åt frukost och sen promenerade vi längs den västra stranden. Sanden va vit och varm och efter en bit blev stranden fylld av vackra helt perfekta runda stenar i alla dess färger

Erik och jag valde denna vackra plats att förnya våra löften till varandra. Vi satte på oss våra ringar igen efter ett års tvivel och ledsamhet.

Kanske var denna tid nödvändig för att vi nu ska förstå att vi är viktigast för varandra och uppskattar varandras sällskap och kärlek❤️

Efter stranden och lunch vandrade vi in i vegetationen och gick igenom en gamal bosättätng. Under mitten av 1800-talet var det upp till 100 personer som bodde på ön.

Den vackra skogen med dess omkullvräkta träd som sakta men säkert förmultnas av tidens rand.

När vi gifte oss 2009 fick vi en fin flaska vin av Charlie o Filippa som vi sparat till ett speciellt tillfälle. Denna kväll kändes som ett sådant och vi gjorde en god middag och drack vinet under talltopparnas kronor.

Efteråt gick vi p en kvällsandakt i det lilla kapellet på ön.

Är så glad att jag fick uppleva denna storslagna och orörda natur, kommer absolut att åka tillbaka för att på uppleva lugnet och tystnaden igen med min kärlek. ❤️❤️❤️