mitttorp.blogg.se

Sommaren 2013 köpte jag ett litet torp på Gotland som jag känner en stor lycka över att få äga. Jag kommer mest att lägga upp bilder om vad som händer där i form av vad jag planterar och skapar för att få det att sakta växa till min egna lilla skapelse här på jorden. Det finns så mycket att upptäcka och se på Gotland, så även små äventyr finns med här tillsammans med en och annan god vän. Med tiden har även resor och andra minnen jag gärna vill "spara" fått slinka in i bloggen. Ja, som Ni ser är det mer en händelseblogg i mitt liv, än en renodlad trädgårdsblogg, men den som vill läsa är hjärtligt välkommen ändå. Kram Anneli

West coast, Cederberg, Paarl

Publicerad 2024-02-11 21:15:00 i Resor,

(null)Sydafrika! Detta land har blivit en plats som fastnat i våra hjärtan, som vi ofta pratar om och längtar tillbaka till.

Planer för hur vår resa ska bli denna gång har tagit ett antal timmar framför datorn på kvällarna och till slut har vi bestämt en rutt som känns ny och spännande

(null)

Vi har tidigare rest österut, på vackra Garden Route och tänkte därför åka längs västkusten, sen inåt bergen och avsluta med vindistrikten.

Flygresans många timmar är tuff för både kropp och knopp men är en uppoffring som är så värd för det vi kom fram till.

Det här blogginlägget är tillägnat min kära syster som älskar allt det vackra med naturen, men för den skull inte är så sugen på själva resandet. Så jag tänker att du får följa med här i stället. Här är en doftande Gardenia till dig💝

(null)

Vi hyr vår bil och beger oss förbi både berg, vackra vinplantage och inte lika vackra kåkstäder med skjul i korrigerad plåt som de som har det sämre bor i.

Jag reflekterar över hur bra jag har det🙏

Nu till Langebaan och vårt hotell, Farmhouse. Ett underbart charmigt ställe  med havet utanför. Vi serverades en helt fantastisk middag på restaurangen i vårt hotell, ägarna kom från Frankrike och vi åt den ena rätten efter den andra och både öga och gom blev tillfredsstälda.

Middagen i den fina restaurangen

(null)

Efter frukosten gick vi ner till havet för en promenad i tidvattnet, vi gick mitt på lagunens sandbotten när det var ebb, så läckert!
Vattnet var varmt och skönt och vi njöt av vår andra dag.  (null)

Langebaan är stället för alla som gillar vattensporter och framförallt kitesurfing. Det var surf-affärer i varje hörn och coola typer överallt . Hela himmelen var full av färgsprakande segel och det såg så kul ut!

Tillbaka på hotellet väntade en massage som gjorde underverk på min onda rygg! Och medan Erik fick samma behandling njöt jag av en afternoon tea.
(null)
Tiden går fort och vi säger godnatt till Langebaan och våra härliga dagar här, lite biljard och sen i säng.  (null)
Ca 35 min bort ligger vår nästa destination, Paternoster. En charmig men en aning trött fiiskeby och semesterställe för många boende i Kapstaden skulle jag tro. Vårt Guesthouse "Deja vu" låg precis vid havet med vågornas brus i bakgrunden.
Kolla suklenternas färger och svulstighet.
Vårt rum

Vi åt lunch på ett flott ställe som heter Leeto, vi tog båda rätter med skaldjur och det är lite för stora portioner för att man ska orka en efterrätt, men Erik orkade och jag smakade halva!  (null)
Vi vandrade på den långa stranden och det minimala restaurang/affärsområdet och bestämde oss för att stanna kvar på vårt boende och köpte lite hämtmat och en flaska vin i stället för restaurangbesök.
Vattnet var definitivt kallare här än i Langebaan men det blev ett avsvalkade bad för att kyla ner sig efter all sol.
(null)

Med en morgonpromenad och frukost med det oändliga havet framför ögonen hade vi fått en dos av lugn som vi så väl behövde.

Och så iväg till nytt äventyr, mot Cerderbergen!
Uppe i Cederberg och Clamwilliam åt vi lunch och var på teprovning. Rooibos-plantan finns bara i detta område och är väldigt nyttigt och bra för allt möjligt.
(null)

Sista biten till vårt nästa ställe var en otroligt vacker bilväg. Den omgavs av röda stenblock och röda bergskedjor.
Och så var vi framme vid Bushmans Kloof. När grindarna öppnats var det 8 km på sandväg innan vi var framme. Men det var det värt.
Vi blev så otroligt bortskämda på detta lyxiga ställe. Rummet låg vackert vid en damm med bergskedjan bakom.  (null)

(null)

Efter vi fått våra rum fick vi afternoon tea med massa godsaker. (null)

Ett dop i en av de tre poolerna! Juvligt!
I dag är det alla hjärtans dag 💝 och middagen serverades i trädgården. Barnen visade upp afrikanska danser där man hyllade djuren genom att likna dem i dansen. Efteråt bjöd dom upp oss gäster och vem tackar nej till en dans med söta små barn!

Före frukost begav vi oss ut med vår egen guide för att titta på bergen, växter och djur som finns här. Bush-männen/kvinnorna levde här till en bit in på 1900-talet innan de blev bortkörda av den vita mannen.
(null)
Vi vandrade till en grotta med målningar av bushmännen. Färgen röd, från lera, är den som har suttit kvar i upp till 1000-4000 år. De andra färgerna de använde var vit från fågelbajs, svart från aska och gul från lera men endast det röda finns kvar.  (null)

Så fantastiska målningar!!!  (null)
När vi kom tillbaka var det stora bockar framför lodgen.  (null)
I och med att det bara fanns snälla djur i området kunde vi göra egna vandringsturer och till och med cykla i bergen utan att vara rädda för att bli uppätna!  (null)
Vi hittade fler grottor med målningar som bushmännen målat. I en grotta tyckte Erik det passade med en tupplur men jag har en viss rädsla för skorpioner så jag avstod!

Jag fick veta att Erik var en riktigt bra jägare då han vann tävlingen med pilbåge. Bra att veta, men än så länge duger ICA alldeles utmärkt till mig.
(null)
 Jag kollade in lodgens fina köksträdgård och blev inspirerad som alltid när jag är i trädgårdsmiljöer.
Vårt sista stopp var i vinområdena. Det är vingårdar på rad och det är så otroligt vackert och grönt i det här området. Vinprovningar och god mat är en bra anledning att återkomma hit.
Vi bodde på en liten fin vingård i Paarl som heter Tempel Wine Estate och det var ljuvligt att få vila vid den fina poolen.
(null)
Vinodlaren gillade färger! Han hade låta en graffitimålning pryda väggarna i vinmakeriet och flaskorna hade pastelliga färger på foliet.

Vi besökte en så vacker vingård, Brookdale, uppe i bergen där vi åt vår första middag. Först trodde vi att vi åkte fel för vi svängde in på en smal och lite dålig grusväg men väl framme blev vi glatt överraskade.

Maten var så fylld av så många smaker att det ibland blev svårt att gissa rätt. Och miljöerna är så vackra att man får nypa sig armen emellanåt.  (null)
En intensiv vecka med många intryck har tagit slut och vi tackar Sydafrika för denna gång.