mitttorp.blogg.se

Sommaren 2013 köpte jag ett litet torp på Gotland som jag känner en stor lycka över att få äga. Jag kommer mest att lägga upp bilder om vad som händer där i form av vad jag planterar och skapar för att få det att sakta växa till min egna lilla skapelse här på jorden. Det finns så mycket att upptäcka och se på Gotland, så även små äventyr finns med här tillsammans med en och annan god vän. Med tiden har även resor och andra minnen jag gärna vill "spara" fått slinka in i bloggen. Ja, som Ni ser är det mer en händelseblogg i mitt liv, än en renodlad trädgårdsblogg, men den som vill läsa är hjärtligt välkommen ändå. Kram Anneli

Learning by doing

Publicerad 2016-03-06 17:21:29 i stockholm,

 Att ha en trädgård på Gotland har gjort mig så intresserad av växter och odling. Den fantastiska växtzoner 1, gör att de växter jag planterar där växer så det knakar gentemot när man planterar i Stockholm där man får kämpa mot kallare klimat, sniglar och rådjur. Inte konstigt att vi är flera med ställe på Gotland som går på min nya kurs i Ekologisk Trädgårdsodling. Kursen håller till på Överjärva Gård, och läraren verkar vara superkunnig och pedagogisk. Man läser teorin hemma och på skolan gör man det man läst praktiskt! 
Jag sitter med näsan i trädgårdsböcker och lär mig en massa saker om att sköta sin trädgård på ett bra och ekologiskt sätt. Första gången hade vi trädbeskärning, och övade på en gammal äppellund i Solna som blev till på 60- talet för att prova bekämpningsmedel. 
Min hemuppgift var att beskära ett träd, tala om hur och varför jag valt att beskära det som jag gör, samt tala om hur det kommer att se ut om 5 respektive 10 år. Jag fick låna ett träd av en arbetskompis och Charlie hjälpte mig att få fram bilden utan att bakgrunden syntes. 
På en liten bakgård i stan fick jag i uppdrag att snygga till och vårstäda gården. Där stod en stor Pil som efter mig framfart inte ser så snygg ut längre men jag tror den kommer bli fin när nya friska skott kommer nu till våren.Det va slitigt och tog mig flera dagar men att få vara ute och jobba med naturen måste ju ändå vara det ultimata yrket, så härligt! 
Kram

Kommentarer

Postat av: Rosi

Publicerad 2016-05-11 12:08:21

Hej, jag heter Rosi Bergman och jobbar på tv-produktionsbolaget Jarowskij. Till sommaren ska vi spela in ett nytt byggprogram och jag söker nu glada hemmafixare som vill vara med. Vi söker stora som små projekt, kan vara en lekstuga till barnen, en veranda eller något litet som en fågelholk.
Nu undrar jag om ni kanske har byggplaner till sommaren. Vi kommer spela in under augusti och september.
Hör gärna av er om ni tycker att det låter kul så berättar jag mer.
Ha en jättefin dag!
/ Rosi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela