mitttorp.blogg.se

Sommaren 2013 köpte jag ett litet torp på Gotland som jag känner en stor lycka över att få äga. Jag kommer mest att lägga upp bilder om vad som händer där i form av vad jag planterar och skapar för att få det att sakta växa till min egna lilla skapelse här på jorden. Det finns så mycket att upptäcka och se på Gotland, så även små äventyr finns med här tillsammans med en och annan god vän. Med tiden har även resor och andra minnen jag gärna vill "spara" fått slinka in i bloggen. Ja, som Ni ser är det mer en händelseblogg i mitt liv, än en renodlad trädgårdsblogg, men den som vill läsa är hjärtligt välkommen ändå. Kram Anneli

3e advent på Gotland

Publicerad 2021-12-12 14:42:58 i Gotland runt, Torpet,

(null)
Snön faller över hela Sverige och graderna är långt under nollstrecket. V ivill se Gotland och Boge i vinterskrud, och eftersom det sällan är så mycket snö på Gotland  bestämde vi oss för att åka dit.
Vädret gör som vi vet,som det vill och när vi kommer har plusgraderna redan börjat göra så snön smälter bort… men vad gör väll det, vi myser på i vårt lilla hus med tända ljus och öppnar en flaska vin och gör en god gryta.
Dagen efter åker vi in till Visby, tar in på Kalk-Hotell och ska unna oss en helg med julmat, marknad och musik.  (null)
Vi går runt i Visby och handlar lite smått och gott på julmarknaden på Stora Torget där Tomten och hans fru hälsade oss välkomna.
(null)

(null)
Jag hittade en varm och mysig fårskinnsmössa till Siri i en fin gammal affär som funnits länge i Visby. Jag hoppas den kommer att passa henne. 
(null)
På kvällen gick vi till Kapitelhusgården för att äta ett medeltida julbord. 
(null)
Vi fick varsin ullmantel och varmt julvin ute på gården. Erik undrade efter receptet och fick veta att det var mjöd, vin och kryddor. 
(null)
Julbordet serverades i den medeltida restaurangen med tjocka stenväggar. Det var lite ruggigt så det var skönt med mantlarna. Vi bjöds på enkel men god mat, snabbsar som var lite annorlunda, Eriks var en röd stark sak med både chili och mullbär, den va hemsk men Erik gillade den så det va ju bra… En eldslukare visade upp sina konster.Vi hade en riktigt mysig kväll och det kändes kul att få gå på ett lite annorlunda julbord.
(null)

(null)

(null)

(null)
Vi gick hem till vårt hotell i vinternatten och det var så fint med all julbelysning på Visbys gator.
(null)

(null)

(null)
Det är alltid så mysigt att äta hotellfrukost och Kalk Hotell hade en så bra frukost! Men det godaste var saffransvåfflan som vi avslutade med.
(null)
Vi tog det lugnt och promenerade i Visby, tog en glugwein på ett fik.
(null)
Såg en liten folksamling framför st.Nicolai kyrkoruin och hade turen att få ett par biljetter till en julkonsert med så duktiga musiker.  (null)
Sen var det iväg till Boge med god middag framför brasan. På natten hade det blivit minusgrader igen så vi gick ner till Bogeviken efter frukost och åkte skridskor över den lilla sjön. 
(null)

(null)
Trots att det bara varit en helg har vi hunnit med så mycket mysigt så nu när jag ligger i min säng hemma igen kommer jag somna med ett leende på läpparna. 
❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela